BN30R Rozárka

Lokomotiva  PŽ č. 2 BN30R

   Tato  lokomotiva byla dovezena do Starého Plzence 22.8. 1994 z  keramičky Hlubokodol v Jarošově nad Nežárkou v jižních Čechách.

Lokomotiva byla provozována na úzkorozchodné dráze dlouhé cca. 1km o rozchodu 600 mm pro přepravu materiálu na výrobu keramiky a uhlí do vypalovacích pecí a na přepravu výrobků k překladišti na nádraží ČSD Lovětín na úzkorozchodné trati Jindřichův Hradec – Obrataň o rozchodu 760 mm . V letech 1959 a 1961 byly do keramičky   dodány dvě nové lokomotivy z ČKD Praha a to BN30R z ověřovací série č. 009 bez budky strojníka a BN30R s budkou strojníka v. č. 40122 , která byla v závodě pojmenována „Rozárka“ .V polovině 70.let je v provozu pouze lokomotiva s budkou strojníka s převodovkou z první dodané lokomotivy č. 009, vrak této lokomotivy sloužil jako zdroj náhradních dílů.

Nová historie lokomotivy BN 30 R s budkou strojníka v.č. 40122 se   začala psát 22.7. 1994 kdy byla prodána spolu s lokomotivou  BN30 v.č. 13027 a čtyřmi výklopnými vagóny klubu Plzenecká železnice. Oprava  BN30R byla zahájena v březnu 1995. V létě 1995 po opravě motoru a brzdového mechanizmu se znovu rozjela po kolejích. Renovace kapotáže s novým nátěrem byla dokončena 7.10. 1998 .

Za PŽ V. Křížek  4.9. 2001

Použité prameny : Jindřichohradecké úzkokolejky  Jan Šatava  1996

Osobní poznámky K. Justa  a  Z. Paluva o dráze v Jarošově

 

PŽ Starý Plzenec 14.8. 2008 foto V. Křížek2net

Lokomotiva  Plzenecké  železnice č. 2

BN 30 R

 

Technické údaje:

Rok výroby :                               1961  ČKD PRAHA

Výrobní číslo:                             40122  série  005

Provedení :                                  povrchové

Motor :                                        naftový  ŠKODA  2-S 110

                                  výkon                        30 ks (22kW)

                                                     počet válců                2

                                                     vrtaní válců              110 mm

                                                     zdvih                         150 mm

                                                     otáčky                      1500 ot / min

                                                     spouštění ruční a elektrické

Přenos výkonu :                         mechanický

Nejvyšší rychlost :                     18 km/hod

Převodovka třístupňová :         1. rychlost  0 – 6 km/hod

                                                     2. rychlost  6 – 12 km/hod

                                                     3. rychlost  12 – 18 km/hod                                                                       

Adhezní váha :                           5,4 t

Tažná síla na háku :                  1020 kg

Rozchod :                                    600 mm

Rozvor :                                      845 mm

Průměr kol :                               450 mm

Nejmenší poloměr oblouku :     7m

nakres