Lokomotiva PŽ č. 2 BN30R
Tato lokomotiva byla dovezena do Starého Plzence 22.8. 1994 z keramičky Hlubokodol v Jarošově nad Nežárkou v jižních Čechách.
Lokomotiva byla provozována na úzkorozchodné dráze dlouhé cca. 1km o rozchodu 600 mm pro přepravu materiálu na výrobu keramiky a uhlí do vypalovacích pecí a na přepravu výrobků k překladišti na nádraží ČSD Lovětín na úzkorozchodné trati Jindřichův Hradec – Obrataň o rozchodu 760 mm . V letech 1959 a 1961 byly do keramičky dodány dvě nové lokomotivy z ČKD Praha a to BN30R z ověřovací série č. 009 bez budky strojníka a BN30R s budkou strojníka v. č. 40122 , která byla v závodě pojmenována „Rozárka“ .V polovině 70.let je v provozu pouze lokomotiva s budkou strojníka s převodovkou z první dodané lokomotivy č. 009, vrak této lokomotivy sloužil jako zdroj náhradních dílů.
Nová historie lokomotivy BN 30 R s budkou strojníka v.č. 40122 se začala psát 22.7. 1994 kdy byla prodána spolu s lokomotivou BN30 v.č. 13027 a čtyřmi výklopnými vagóny klubu Plzenecká železnice. Oprava BN30R byla zahájena v březnu 1995. V létě 1995 po opravě motoru a brzdového mechanizmu se znovu rozjela po kolejích. Renovace kapotáže s novým nátěrem byla dokončena 7.10. 1998 .
Za PŽ V. Křížek 4.9. 2001
Použité prameny : Jindřichohradecké úzkokolejky Jan Šatava 1996
Osobní poznámky K. Justa a Z. Paluva o dráze v Jarošově
Lokomotiva Plzenecké železnice č. 2
BN 30 R
Technické údaje:
Rok výroby : 1961 ČKD PRAHA
Výrobní číslo: 40122 série 005
Provedení : povrchové
Motor : naftový ŠKODA 2-S 110
výkon 30 ks (22kW)
počet válců 2
vrtaní válců 110 mm
zdvih 150 mm
otáčky 1500 ot / min
spouštění ruční a elektrické
Přenos výkonu : mechanický
Nejvyšší rychlost : 18 km/hod
Převodovka třístupňová : 1. rychlost 0 – 6 km/hod
2. rychlost 6 – 12 km/hod
3. rychlost 12 – 18 km/hod
Adhezní váha : 5,4 t
Tažná síla na háku : 1020 kg
Rozchod : 600 mm
Rozvor : 845 mm
Průměr kol : 450 mm
Nejmenší poloměr oblouku : 7m