Lokomotiva Plzenecké železnice č. 6
BND 30
Lokomotiva č.6 byla do Starého Plzence dovezena 31.7. 2002 z Kladenských dolů a.s. z Dolu Tuchlovice. Lokomotiva byla využívána v podzemí pro dopravu vytěženého uhlí. Tato lokomotiva byla vyrobena v nevýbušném provedení z důvodu úniku metanu v dolech. V posledních letech svého provozu byla provozována v povrchové dopravě.
V Kladenských dolech se nacházela úzkorozchodná síť o rozchodu 590 mm v celkové délce kolejí 45,4 km. Většina sítě byla elektrivifikována, jen na 5,6 km z celkového počtu kolejí byly provozovány naftové lokomotivy. Na obou závodech patřících pod tyto doly se nacházelo celkem sedm jam s devíti těžními zařízeními. K vlastní těžbě však před uzavřením sloužilo jen centrální těžní zařízení se dvěma odděleními na závodě 1, ostatní bylo určeno pro dopravu lidí a materiálu do dolu, nebo pro údržbu a prohlídky.
Poslední těžící důl kladenského revíru důl Schoeller byl uzavřen k 30.červnu 2002. V tomto dole došlo v roce 2001 k neštěstí následkem výbuchu metanu. Při tomto důlním neštěstí zemřeli čtyři horníci. Proto byly zpřísněny normy na provoz dolu. Přizpůsobení zařízení provozu by však prý bylo tak nákladné, že by se z ekonomických důvodů těžba nevyplatila, byla by údajně ztrátová, proto byl Důl Schoeller uzavřen. Před ním také Důl Tuchlovice (28.února 2002), kde byla těžba též ukončena plánovaně z ekonomických důvodů.
Některé technické zázemí Kladenských dolů bylo nabídnuto do muzejních sbírek Národního technického muzea v Praze, do muzea v Lužné u Rakovníka a do muzea v dole Mayrau. My jsme získali pro Plzeneckou železnici lokomotivu BND 30 se 2 vagóny DM 12 sloužící pro přepravu horníků v dole a 7 vagónů o objemu 1,25m3 pro dopravu uhlí. .
Technické zázemí z podzemí bylo z části dopraveno na povrch a větší část ponechána osudu a zatopena z ekonomických důvodů. Většina vyvezeného zařízení skončilo ve šrotu.
Použité prameny: KULTURNÍ DĚDICTVÍ CENTRÁLNÍHO KLADENSKÉHO KAMENOUHELNÉHO REVÍRU (Miloš Matěj)
DŮL KLADNO 273 06 LIBUŠÍN (brožura o Kladenských dolech uveden souběžný německý překlad k českému obsahu – autor nenalezen)
KONEC KLADENSKÉHO UHELNÉHO REVÍRU (Josef Seifert)
Návštěva Dolu Schoeller a Dolu Tuchlovice za doprovodu hlavního mechanika Kladenských dolů pana Stanislava Poláka a mistra provozu dolu Schoeller (zač. července 2002)
Technické údaje:
Rok výroby : 1955
Výrobní číslo:
Evidenční číslo : Kladenské doly 542 55
Provedení : původně důlní nevýbušné nyní povrchové
Motor : naftový ŠKODA 3-S 110
číslo motoru 730442
rok výroba 1957
výkon 30 ks (22kW)
počet válců 3
vrtaní válců 110 mm
zdvih 150 mm
otáčky 1000 ot / min
původně spouštění vzduchové a ruční nyní
elektrické
Přenos výkonu : mechanický
Nejvyšší rychlost : 14 km/hod
Převodovka třístupňová : 1. rychlost 0 – 4,4 km/hod
2. rychlost 4,4 – 8,4 km/hod
3. rychlost 8,4 – 14 km/hod
Adhezní váha : 6,5 t
Tažná síla na háku : 13,7 kN
Rozchod : 590 mm
Rozvor : 1000 mm
Průměr kol : 450 mm
Nejmenší poloměr oblouku : 10 m
Délka : 3775 mm
Šířka : 900 mm
Výška nad temenem kolejnice: 1480 mm