Lokomotiva Plzenecké železnice č.8
BN 15R
Tato lokomotiva byla získána ze skanzenu Solvayovy lomy v srpnu 2005. Posledním působiště BN15R byla cihelna v Rosicích u Chrasti. Z této cihelny byla zakoupena prosinci roku 1999 členem spolku Barbora. Na konci roku 1999 bylo v cihelně v rosicích celkem 6 lokomotiv BN15R. V tomto roce bylo prodáno 5 těchto lokomotiv a to dvě MPŽ, další tři do skanzenu Solvayovy
lomy. V roce 2001 cihelna v Rosicích u Chrasti zastavila výrobu. Poslední lokomotiva BN15R byla zachráněna soukromou osobou a je umístěna na Zahradní železnici v Příbrami. V roce 2004 členka Plzenecké železnice domluvila tuto lokomotivu. Lokomotiva byla dovezena do Starého Plzence v srpnu roku 2005.
Technická data:
Výrobci lokomotivy BN15R:
ČKD Praha, závod Radotín;ČKD, závod Zábřeh na Moravě; Turčianské strojárne Martin, závod Lučenec
Motor: Slavia 1 ST 120,naftový stojatý čtyřdobý vzduchem chlazený
Výkon motoru: 15 ks (10,3 kW) při 1500 ot/min
Přenos výkonu: mechanický
Hmotnost: 2,8 t
Tažná síla: 5,1 kN)
Průměr kol: 450 mm
Délka: 2200 mm
Rozvor: 780 mm
Rychlost: 0-6-12 km/h (plynule)
Šířka: 1000 mm (1200 mm pro rozchod 900 mm)
Výška: 2000 mm (bez stříšky 1365 mm)
Min poloměr oblouku: 7 m
Prameny: http://www.uzkorozchodky.hys
http://www.solvayovylomy